Royal Imtech NV, technische dienstverlener 1860-2015

Imtech, jarenlang de beursparel en lieveling onder beleggers. Het bedrijf onder de naamgeving Imtech ontstond in 1993, maar kent een geschiedenis die teruggaat tot 1860. Imtech was een expert op het gebied van elektrotechniek, werktuigbouw en ICT en bundelde deze drie krachten samen. Een enorm groot bedrijf met een hoogtepunt van 27.000 werknemers. Het verricht werkzaamheden in ruim 35 landen. In 2015 viel deze hoogvlieger heel diep: een faillissement. Hoe heeft dit zover kunnen komen, vragen velen zich af.

 




 

Wat is Imtech?

Imtech was een Nederlands bedrijf dat niet alleen vestigingen had in Nederland, maar ook in Duitsland en Oost-Europa, VK en Ierland, Scandinavië, Spanje en de Benelux. Imtech was vanuit deze vestigingen werkzaam in vele landen.

 

Het bedrijf richtte zich op elektrotechniek, werktuigbouw en ICT. Het combineerde deze drie, waardoor het groot is geworden.

 

Geschiedenis

In 1860 begint de Nederlander Jan Jacob van Rietschoten een technische onderneming. Hij loopt vooruit op zijn tijd en is de eerste op het gebied van elektronica, stoommachines en elektriciteit. Hij krijgt als eerste opdracht om openbare verlichting aan te leggen en de eerste elektrische treinspoorbaan aan te gaan leggen. Later werd dit bedrijf Rietschoten & Houwers. In 1858 richt Otto Meyer in Duitsland de glastuinbouw op, de voorloper van de Duitse Imtech. In 1863 wordt Internatio opgezet door een groep Rotterdamse ondernemers. In 1876 besluit Wilhelm Muller zelfstandig te worden.

 

De i van Internatio en de m van Muller zijn nog steeds terug te vinden in de naamgeving Imtech. Dit is in 1993 ontstaan. In 1996 komt Imtech pas echt goed los van de grond. Het begint met de aankoop van de ICT-tak en een jaar later vestigt het zich ook in Duitsland. Vanaf het jaar 2001 komt Imtech op de beurs terecht en begint met de aankoop van diverse bedrijven binnen Europa. Deze groeien allemaal uit tot een Imtech-onderneming.

 

Verschillende divisies

Imtech kent verschillende divisies. Het bedrijf richt zich op gebouwen, de industrie en de infrastructuur. Tot 2015 waren er vier divisies:

 

  • ICT: informatietechnologie. Door deze te combineren met werktuigbouw en elektrotechniek is Imtech uniek geworden. In 2014 wordt deze divisie verkocht aan het Franse Vinci.
  • Imtech Nederland. Deze is gericht op gebouwen, beveiliging, sprinklerinstallatie etc. Deze bestaan uit Industrial, Buildings, Energy en Water. Naast vestigingen in Nederland zijn er nog velen in de Benelux, Spanje, Nordic en VK en Ierland.
  • Marine. Deze divisie richt zich op navigatie, communicatie, automatiseren, havendienst en andere diensten rondom de scheepvaart. Ze werken wereldwijd.
  • Traffic & Infra. Richt zich op infrastructuur en verkeer. Verlichting, stoplichten, bruggen, tunnels, transportsysteem etc. zijn het werkgebied van deze divisie.

 




 

150 jaar Imtech

In 2010 bestond Imtech 150 jaar. Ter ere hiervan werd er een jubileumboek uitgegeven. In het jaar 2011 kreeg Imtech het predicaat koninklijk. Vanaf toen heette het bedrijf dan ook Royal Imtech. Het predicaat koninklijk wordt toegewezen aan onder andere bedrijven die vertrouwen en waardering van de koning krijgen.

 

De ondergang van het bedrijf

Jaar op jaar leek het goed te gaan met het bedrijf. Ieder jaar werd er winst geboekt en het aandeel was de beursparel van de AEX. Het leek niet meer stuk te kunnen gaan met Imtech. Maar helaas, hoogvliegers kunnen diep vallen. Het begon allemaal met problemen rondom de bouw van een Pools pretpark in het jaar 2012:

 

Imtech krijgt lucht van de bouw van een pretpark in Polen, en biedt zich aan om veel taken op zich te nemen. Imtech staat garant voor de financiering, die 50 miljoen euro zal bedragen.

 

Topman René van der Bruggen treedt in 2013 af en overhandigt de nieuwe topman Gerard van de Aast de gegevens over het pretpark. Deze schrikt flink: de kosten lopen al op tot ruim 70 miljoen euro. Bovendien blijkt dat deze bedragen uitbetaald zijn aan vreemde bedrijfjes. Imtech blijkt naast aannemer ook ‘bank’ te zijn geweest. Imtech moet in februari 2013 ruim 100 miljoen afschrijven op het te bouwen Poolse pretpark. De bank wil Imtech een lening van 200 miljoen euro verstrekken.

 

In 2013 wordt het Poolse pretpark failliet verklaard. Het Duitse management van Imtech heeft een lange periode geknoeid met de boekhouding, zodat niet bekend werd dat Imtech diep in de schulden zat. Imtech moet hierop 300 miljoen euro afschrijven op ander projecten.

 

Vanaf 2013 begint er een reorganisatie binnen het bedrijf. Vele ontslagen volgen en ook aan het management wordt gesleuteld. Ook in 2014 gaat dit onverwijld door. Om uit de problemen te raken verkoopt Imtech de ICT-divisie. Er volgt een claim-emissie: de uitgifte van nieuwe aandelen ter waarde van 500 miljoen. Een jaar later volgt een tweede claim emissie ter waarde van 600 miljoen. In Zwitserland wordt een nieuw geval van fraude ontdekt. Al snel komen er meer gevallen naar boven. De klokkenluiders volgen elkaar op. Maar Imtech werkt hard door aan alle problemen. In 2015 lijkt Imtech weer wat op te krabbelen, ondanks de waarschuwing dat de winst lager uit zal gaan vallen.

 

Tot 2015. In augustus 2015 vraagt het Duitse dochterbedrijf faillissement aan. En dan gaat het snel. Een aantal dagen later vraagt Imtech NV uitstel van betaling aan, ook wel surseance genoemd, iets dat vaak voorafgaat aan een faillissement. Deze krijgen ze tot begin november. Schuldeisers mogen in deze periode niet aankloppen. Twee bewindvoerders zijn al een periode in stilte achter de schermen bezig om het bedrijf te redden. De ene na de andere teleurstelling volgt.

 

Potentiële kopers voor de diverse onderdelen melden zich, maar ook bedrijven die de opdrachten over willen nemen. Op 13 augustus 2015 wordt de handel in de aandelen stilgelegd in afwachting van een persbericht. Heel Nederland wacht in spanning af. Wanneer Imtech failliet gaat, betekent dit niet alleen dat de duizenden werknemers op straat komen te staan. Veel midden-en kleinbedrijven, maar ook de overheid zijn afhankelijk van Imtech. Financieel zou dit een ramp betekenen. Dit zou het grootste Nederlandse faillissement sinds de Tweede Wereldoorlog zijn. Gaat Imtech na 155 jaar definitief ten onder?

 

Ja. Op 13 augustus 2015 is Imtech NV door de Rotterdamse rechtbank failliet verklaard. Marine en Nordic zijn verkocht. Traffic & Infra is op 18 augustus verkocht aan Egeria. Building services is failliet verklaard. Een prachtig Nederlands bedrijf dat ten prooi is gevallen aan de aasgieren.

 

  • Inleidingsfoto: Pixabay CCO
  • http://imtech.com/Content/  ImtechNV/pdf/About  %20Imtech/boek.28×28.ned.%  20DEF%2018-01.pdf
  • http://www.ftm.nl/koninklijke-imtech-door-het-stof/
  • http://imtech.com/
  • http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11890/ Royal-Imtech/koers.aspxNL/ corporate/About-Imtech/Profile.htm